Dansk Audiologopædi 2021, 57. Årgang (kun elektronisk)
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
Leder: Det er et mærkeligt år, der er gået |
Jakob Stenz |
1 |
Pædagogers perspektiver på logopædisk konsultativ tilgang |
Nina Panduro Larsen & Sabine Hedemann Jensen |
1 |
SSF - sprog og eksekutive funktioner - ny test på vej! |
Elisabeth Wiig, Sahra Mengal & Anne Haven |
1 |
I hvilket annet fag tar man mesterbrev uten å ha grunnutdannelse? Norge trenger et barchelorstudium som kombinerer logopedi og audiopedagogikk |
Ingebjørg Skaug |
1 |
Audiologopædiske materialer til udredning og vurdering, 2. udgave, redigeret 2021 |
Mette van Amerongen |
1 |
Den dag i efteråret 2020, hvor det lykkedes at mødes |
Mette van Amerongen |
1 |
Dansk Audiologopædi 2020, 56. Årgang (kun elektronisk)
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
Del 1: Fra forskning til praksis i praksis: Forskerne bag Sprogklar gør status i anledning ad virksomhedens 5-års fødselsdag |
Justin Markussen-Brown |
1 |
Del 2: Fra forskning til praksis: samarbejde med PPR |
Sanne Schou Olsen, Sofie Neerdard Trecca, Marit C. Clausen, Trine Printz og Justin Markussen-Brown |
1 |
Del 3: Sprogklars audiologopædiske klinik |
Trine Printz |
1 |
Leder: |
Jacob Stenz |
2 |
Logopædisk behandling af vanemæssig rømning og hoste |
Anna Katrine Eichler Waage, Jenny Iwarsson |
2 |
Udredning om diagnosticering af verbal dyspraksi i Danmark |
Sara Schumann |
2 |
Har du hørt om ESLA? |
Sahra Mengal |
2 |
Personcentreret behandling - ikke bare glasur på kagen |
Lise Lotte Bundesen |
2 |
Dansk Audiologopædi 2019, 55. Årgang
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
Leder: logopædfagligt a-hold eller b-hold…? |
Jakob Stenz |
1 |
Kommunikation i praksis |
Helene Callisen |
1 |
Sprog og interaktion ved moderat og svær demens: systematisk audiologopædisk involvering på demensområdet kan gøre en forskel |
Elisabeth Muth Andersen, Gitte Rasmussen og Elisabeth Dalby Kristiansen |
1 |
Høreomsorg i Grønland |
Sif Eriksen og Susanne F. Hansen |
1 |
Sprograketten sætter animationsfilm i kredsløb |
Lone Engel Westphall og Birgit Gade |
1 |
Leder: er der ikke mere, der forener os end skiller os? |
Jakob Stenz |
2+3 |
Bedre sent end aldrig |
Vibe Lund Jensen og Birgitte Brandt |
2+3 |
Hvad kan CPLOL gøre for dig? |
Mette van Amerongen og Julie Hjort Hansen |
2+3 |
Oversættelse og intern konsistens af en dansk version af singing voice handicap index |
Veronika Sofia Gamborg og Trine Printz |
2+3 |
Leder: to helt forskellige vinkler på privatpraktiserende! Én fagpolitisk, og én fagetisk! |
Jakob Stenz |
4 |
To nye undervisningsprogrammer rettet mod elever med begrænset dansk ordforråd - og en undersøgelse af programmernes korttids- og langtidseffekter |
Anna Steenberg Gellert, Elisabeth Arnbak og Signe Wischmann |
4 |
Dansk Audiologopædi 2018, 54. Årgang
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
Leder: Fælles professionsnavn |
Per Nielsen |
1 |
Når sproget medieres frem |
Karina Nørager Larsen |
1 |
Mellemøresygdom hos børn; “mine undersøgelser gennem mere end 40 år |
Jørgen Lous |
1 |
KAT OG ACT stammebehandling af unge og voksne |
Ina Boisen og Kirsten Hauge Helligsøe |
1 |
Samarbejde mellem logopæder og mennesker, der stammer |
Hermann Christmann |
1 |
Hvis AVP (auditory verbal practice) ikke giver tilsvarende talesprog |
Palle Vestberg |
1 |
Leder: Fem måneder som formand |
Jakob Stenz |
3 |
Stemmernes dag 2018 |
Varinka Kierulff Boseman |
3 |
Auditiv verbal terapi – en behandling til Børn med høretab |
Jane Lignel Josvassen og Maria Hallstrøm |
3 |
Tablets og purple turtles |
Lisbeth Kaspersen og Sara Schumann |
3 |
En sammenligning mellem galkertesten (en genkendelse af ord i støj test) Og reynell-r testen (en sprogforståelsestest) I en gruppe normale 3-5 årige børnehavebørn |
Jørgen Lous |
3 |
Birthe Egelund Høier 1950-2018 |
Bodil Jensen, Inge Malmberg, Ruth Birnbaum |
3 |
Leder: logopæd eller talehørelærer/konsulent…? |
Jakob Stenz |
4 |
6 spørgsmål til ihear – i skole med høretab |
Lone Percy-Smith, Signe Wischmann og Sara Maria Cordtz |
4 |
Kommunikation for livet - om brobygning og hvordan frivillige kan gøre en forskel for mennesker med afasi |
Lene Søby, Mette Hougaard Villadsen og Sydelle Holmgaard, |
4 |
Når ordene bliver væk |
Anja Støttrup Nissen |
4 |
En dag i DLS’ selskab |
Varinka Kierulff Boseman |
4 |
Dansk Audiologopædi 2017, 53. Årgang
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
Leder: ALF - hvad er med i abonnementet...? |
Per Nielsen |
1 |
Alene med ansvaret eller fælles front - samarbejdet mellem praksis og forskningen |
Signe Klok Jensen |
1 |
Testning af alment ordforråd hos danske universitetsstuderende: et normeringsstudie |
Louise Langhoff Sørensen, Ida Elise Ravn Claumarch & Ethan Weed |
1 |
Langtidsutbytte av cochleaimplantat hos barn med sammensatte vansker |
Lill-Johanne Eilertsen |
1 |
Leder: Det vi gør, gør en forskel |
Per Nielsen |
2 |
Anden-ordens false belief og sproglig rekursion hos børn med Autisme Spektrum Forstyrrelser |
Irina Polyanskaya |
2 |
IHEAR – i skole med høretab |
Lone Percy-Smith og Lone Jantzen |
2 |
Leder: Giv os din mailadresse – det haster…! …eller Digitalisering af Dansk Audiologopædi |
Per Nielsen |
3 |
Redskaber i udredning og vurdering af afasi: Strømninger i tiden og behov for fælles fodslag |
Jytte Kjærgaard Isaksen og Lise Randrup Jensen |
3 |
Hvad forstår vi ved pragmatiske sprogvanskeligheder? |
Helle Hallenberg Hansen og Rikke Vang Christensen |
3 |
Tidlige sprogforskelle varer ved og påvirker læring i skolen. Hvorfor og hvad kan vi gøre? |
Dorthe Bleses |
3 |
Leder: Børn med verbal dyspraksi – fagligt og økonomisk |
Per Nielsen |
4 |
Drop sprogarbejdet i støjfyldte børnehaver – de kan alligevel ikke høre noget |
Torkil Østerbye & Helle Blunk Brandt |
4 |
Udbytte af samtalepartnertræning: Hvilke redskaber er relevante, hvad har vi og hvad mangler vi? |
Jytte Kjærgaard Isaksen & Lise Randrup Jensen |
4 |
Debat – nyt |
Forfatter |
Nr. |
Fronting/Backing Kassen – Et materiale til børn med fonologiske vanskeligheder |
Camilla Holmskov Nellemann og Helene Cooper Larsen |
1 |
Karlstadmodellen og hjemmetræning |
Ruth Krog |
1 |
International Aphasia Rehabilitation Conference 2016 |
Lisbeth Frølund |
1 |
iPad i den børnelogopædiske praksis |
Maria Grundtvig |
2 |
6. Nordiske konference om børn med høretab: Hørelse – Kognition – Kommunikation |
Ulla Carl, Ulla Müller og Jeannette Fjordgaard |
2 |
Er der lys for enden af tunnelen? |
Birgitte Franck |
2 |
Logopædisk identitet |
Logopædisk identitet |
2 |
Afgørende øjeblikke |
Åse Ørsted |
3 |
6. Nordiske konference om børn med høretab: Hørelse – Kognition – Kommunikation (del 2) |
Ulla Carl, Ulla Müller og Jeannette Fjordgaard |
3 |
Dansk Audiologopædi 2016, 52. Årgang
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
Leder: Hvem må bestemme, hvem der må få taleundervisning…? |
Per Nielsen |
1 |
Voksne ordblindes skivevanskeligheder |
Julie Aarup, Trine Gandil |
1 |
Neuroaffektiv stammebehandling |
Lise Reitz |
1 |
Supplement til prøven ’Hverdagsskrivning for voksne’ |
Holger Juul |
1 |
Leder: Hver for sig eller sammen…? |
Per Nielsen |
2 |
At omfavne sin stammen |
Emil Groth Larsen |
2 |
Resonansrørsmetoden i behandling af stemmevanskeligheder |
Maria Skov Struve Christensen, Jenny Iwarsson |
2 |
Leder: Bladet ”Dansk Audiologopædi” – Papir eller PDF…? |
Per Nielsen |
3 |
Forskningsbaseret fonologisk intervention i Danmark 11 Palle Vestberg: Forældrevejledning om børn efter cochlear implantation (CI) |
Helene Cooper Larsen, Camilla Holmskov Nellemann |
3 |
Kropsholdning og stemme – hvordan hænger de samme |
Jenny Iwarsson |
3 |
Leder: Verbal dyspraksi under lup i Socialstyrelsen |
Per Nielsen |
4 |
Kan man træne arbejdshukommelsen? |
Pernille Dedenroth Larsen |
4 |
Logopædisk stemmeintervention med transkønnede personer - erfaringer fra praksis |
Ellen Lomholt |
4 |
Dansk Audiologopædi 2015, 51. Årgang
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
På grund af omfattende og uforudsete vanskeligheder med produktionen af Dansk Audiologopædi, indeholder nr. 1/2015 udelukkende en oversigt over kommende kurser |
|
1 |
Leder: Kompetencer og kvalifikationer – i audiologopædisk belysning |
Per Nielsen |
2 |
10 gode råd til kommunikation med et barn med høretab |
Lone Percy-Smith, Jane Lignel Jovasson, Tenna Petersen |
2 |
Leg med sproglyde - fonologisk opmærksomhed for de ældste børn i daginstitutionerne i Fredericia Kommune |
Helle Therkelsen & Marie Poulsen Riis |
2 |
Aktuelle perspektiver for børn med Cochles Implantater (CI) |
Palle Vestberg |
2 |
Aktør eller skør - den professionelle samtale kan gøre forskellen |
Lone Grønnegaard Wachner, Helle Lund & Vibeke Lund |
2 |
Det stikker dybere, end du tror |
Åse Østergaard, Helle Blunk Brandt & Gry Tveterås |
2 |
Leder: På vej mod evidensbaseret praksis i audiologopædien |
Per Nielsen |
3 |
Logopædisk rehabilitering efter mundhulecaner |
Bente Dalby Johannessen |
3 |
Samtalestøtteteknikker (SCA) til pårørende: en ny vej til rehabiliteringsmåle |
Trine Thyrested Klinkby |
3 |
Leder: Fremtidens hørerehabilitering i Danmark |
Per Nielsen |
4 |
Neuroaffektiv stammebehandling (1) |
Lise Reitz |
4 |
KommunikationsSimulatoren: intensiveret rehabilitering for afasiramte |
Niels Thybæk-Hansen, Line Nyvang Warming |
4 |
Debat – nyt |
Forfatter |
Nr. |
At stå alene |
Stine Løvind Thorsen, Ulla Lahti, Bent Kjær, Dorthe Hansen |
3 |
Digitale børn giver digitale logopæder - Om søgen efter læringsapps i en digital verden |
Mia Skjøth Nicolaisen, Tina Joy Bruus Lindegaard |
3 |
Mindeord ved Sonjas Hurwitz død |
Tine Egebjerg |
3 |
Taleinstituttet Guldborgsund Kommune nedlægges |
Anne Smith |
4 |
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
Erfaring med intensiv undervisning for afasiramte |
Sydelle Holmgard, Helle L. Hejsel og Anne Bødker |
1 |
LæseLeg |
Kristine Jensen de LopezKristine Jensen de Lopez |
1 |
Med dansk børneaudiologi i sigtekornet |
Birgitte Franck |
1 |
Nyt lys over dyslektikeres staveudvikling |
Anne Leth-Pedersen og Katrine H. Bønnerup |
1 |
Meodic Intonation Therapy |
Alice Gacinga |
2 |
Velfærdsteknologi, kommunikation og Progredierende Dysartri |
Kirsten Nielsen |
2 |
APD er en audiologisk diagnose |
Dorthe Mølgaard og Anni Mackenhauer |
2 |
MODAK - et effektivt redskab i afasiundervisningen |
Karina Lønborg, Kim Rune Hansen og dr. Luise Lutz |
3 |
E/skolen - at ekskudere for at kunne inkludere |
Minna N. Bruun og Julie Fredsø |
3 |
Europæisk Laryngologisk Selskabs 1. kongres i Antalya |
Trine Printz |
3 |
Den internationale afasirehabiliteringskonference i Haag 2014 |
Nicole Helmer-Nielsen, Kirsten Karlshøj, Mette T. Henriksen og Lisbeth Haaber Hansen |
3 |
Testning af skriftsproglige færdigheder hos voksne med høretab |
Holger Juul |
4 |
Afasiundervisning i logopædisk praksis |
Maja Højbjerg Horn |
4 |
Debat – nyt |
Forfatter |
Nr. |
Fagetik |
Dorthe Hansen |
1 |
Fagetiske retningslinjer |
Vedtaget på generalforsamlingen 2014 |
2 |
Ryst posen og begynd på en frisk |
Birgitte Franck |
2 |
Fagetisk udvalg er til for dig |
Stine Løvind Thorsen, Bent Kjær, Ulla Lahti og Dorthe Hansen |
4 |
CPLOL-møde i Lederhosen og Dirndl |
Mette Thomsen og Maria Rønlev |
4 |
Artikler |
Forfatter |
Nr. |
Fonologisk læring gennem perifer legitim deltagelse |
Ida Marie Holm |
1 |
Kan dynamiske test bidrage til tidlig identifikation af børn med forøget risiko for udvikling af læsevanskeligheder? |
Anna Stenberg Gellert |
1 |
Logopeden som en ressurs når afasirammede skal tilbake i arbeid |
Silje Merethe Hansen og Jenny Svela, Norge |
1 |
Forskellige typer af sprogvanskeligheder? |
Pia Thomsen og Anette Esbensen |
2 |
Tidlig identifikation af høretab og sprogudvikling |
Pia Thomsen og Anette Esbensen |
3 |
”Peg på noget - vis mig noget” |
Frederik Gybel Jensen, Lena Havtorn Jensen og Louise Møller Jensen |
3 |
Sprogvanskeligheder hos børn med ADHD |
Kathrine Kjær Rasmussen |
4 |
Karlstadmodellen – sprogudvikling med individet i centrum |
Mette Grønbek Hansen |
4 |
Fra engelsk til dansk – men hvordan? |
Majken Kaae Frederiksen og Lisbeth Haaber |
4 |
Noget om projekt Language and Cognition – Perspectives from Impairmentog om sætningsgentagelse |
Rikke Vang Christensen |
4 |
Debat - Nyt |
Forfatter |
Nr. |
Høremæssig tilgængelighed – lad os fokusere på problemet |
Birgitte Franck |
1 |
CPLOL-møde i Bulgarien |
Mette Thomsen og Maria Rønlev |
2 |
Giv tid til mennesker med afasi |
Sarah Cecilie Boss |
2 |
Hvor svært kan det være…. |
Birgitte Franck |
2 |
Den konsultative metode |
Mette Fisker |
3 |
Logopædens rolle i arbejdsalliancen |
Lise Reitz |
3 |
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Hvilke test skelner bedst mellem studerende med dysleksi og studerende uden dysleksi? |
Katrine Hammer Bønnerup, Mette W. Schmidt og Anne Leth Pedersen |
1 |
Matematikvanskeligheder |
Inga Thorup Thomsen og Julie Aarup |
1 |
Specific Language Impairment og de bagvedliggende årsagssammenhænge |
Stine Kensø |
1 |
Studieophold i Australien |
Jytte Isaksen |
1 |
Toft-Olsen’s Apple |
Hans Toft-Olsen |
1 |
Auditiv Verbal Terapi og CI - nogle refleksioner |
Palle Vestberg |
2 |
Forældre på banen! |
Dorthe Hansen |
2 |
Inkluderende logopædi |
Ida Marie Holm |
2 |
Integrated Listening System |
Lone Olsen |
2 |
Undervisningsmetoder til børn med udtalevanskeligheder |
Annette V. Fox-Boyer og Marit C. Clausen |
2 |
Cochlear Implant til børn - en medicinsk og pædagogisk udfordring |
Birgitte Franck |
3 |
Kompas, kort og kurs - børnelogopæder i en brydningstid |
Aase Hjort og Jannie Østergaard Nielsen |
3 |
Sammenhængende spontantale som elementi den logopædiske udredning af børn med udtalevanskeligheder |
Sahra Mengal og Pernille Hartmann Jensen |
3 |
Audiologisk praksis anno 2012 |
Lone Percy-Smith, Jane Lignel Josvassen, Georg Busch, Minna Sandahl, Lena Nissen, Theis Lange, Ea Rusch og Per Cayé Thomasen |
4 |
Flere perspektiver på udredning af udtalevanskeligheder |
Pernille Hartmann Jensen og Sahra Mengal |
4 |
Konsonantlyde og lydstruktur i den tidlige sprogudvikling |
Ásta Kristín Ingólfsdóttir |
4 |
Om at udvikle en test til brug i dansk børnelogopædi |
Julie Møller Terkelsen og Tine Pilegaard Juul |
4 |
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Integrativ stemmeterapi |
Åse Ørsted |
1 |
Mine 60 år med taleforsorgen |
Steen Fibiger |
1 |
Om dokumentation og faglige kvalifikationer i børnelogopædien |
Rikke Vang Christensen |
1 |
Udvikling af dialogisk kompetence hos børn med CI |
Jesper Dammeyer, Susanne Carstensen, Bente Karlshøj, Eva Knudsen |
1 |
”AVT er jo…” |
Pernille Hartmann Jensen og Lone Percy-Smith |
2 |
Efteruddannelsen PD i logopædi |
Mette Thomsen |
2 |
Evidens fra praksis |
Carsten Elbro |
2 |
Hvordan kan man læse med sit lille barn? |
Mia Finnemann Schultz |
2 |
Musik som interventionsværktøj til udvikling af sproglige færdiogehder hos hørehæmmede børn |
Mathilde Lumbye Orry |
2 |
Socialsproglig kompetence hos børn med CI- når sproget får betydning |
Jesper Dammeyer, Susanne Carstensen, Bente Karlshøj, Eva Knudsen |
2 |
Hardcore talehørepædagogik på spil |
Maria Bærentsen |
3 |
Kommunikation med børn i deres første leveår |
Palle Vestberg |
3 |
Naturlogopædi og Health Design |
Varinka Boseman Behrakis |
3 |
Stammen hos børn med autisme |
Ruth Birnbaum |
3 |
Verbal dyspraksi |
TI Nordjylland v. Anne Fuglsang og Bent Agersø |
3 |
Børn med udtalevanskeligheder: Differentialdiagnostik og logopædisk intervention |
Annette Fox-Boyer og Marit C. Clausen |
4 |
Dansksprogede børns fonologiske udvikling |
Marit C. Clausen og Annette Fox-Boyer |
4 |
De nationale test kan sætte fokus på sproglige vanskeligheder |
Margit Holm Nielsen |
4 |
Inventering af stemmehygiejniske råd i Danmark |
Ellen Lomholt, Karina Thomsen Grønnemose og Jenny Iwarsson |
4 |
Visioner for logopædfaget |
Gitte Rasmussen og Rineke Brouwer |
4 |
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Fokusskift i ordblindeundervisningen |
Natasha Epstein |
1 |
Nu ska’ du se |
Ulla Lahti |
1 |
Språkvansker hos barn |
Ingeborg Watne |
1 |
Revidering af referencematerialet 2008-2010 |
Anne Bingen-Jakobsen og Niels Reinholt Petersen |
2 |
Specialeoversigt 2008, KUA |
|
2 |
Vejrtrækningsrytmisk Fonation, VRF – status 2010 |
Aase Ørsted |
2 |
Glimt fra aktuel amerikansk og dansk forskning i børns sprogforstyrrelser |
Rikke Vang Christensen |
3 |
Høretekniske hjælpemidler som en del af den specialpædagogiske bistand til elever med nedsat hørefunktion |
Dorthe Mølgaard |
3 |
Integration af kompenseende teknologi i studielæsningen |
Laura Kongskov |
3 |
Intensive Non-avoidance Group Therapy with Adult Stutterers: Experience from Bulgaria |
Dobrinka Georgieva og Steen Fibiger |
3 |
Vage mål og svag undervisningsvejledning |
Anne-Mette Veber Nielsen og Holger Juul |
3 |
Cykliske ændringer i talestemmen |
Marie Groth |
4 |
Dikotisk lytning belyst ved Dansk SSW |
Dorte Bisgaard |
4 |
Fra talebananer til adamsæbler- en pædagogisk og en teknisk indfaldsvinkel med fælles litteraturliste |
Aïda Regel Poulsen og Finn Petersen |
4 |
Stammen |
Niels Thybæk-Hansen |
4 |
Talehandicappede børns rettigheder i praksis |
Eva Kirschner |
4 |
Tinnitus kan lindres med nye musiktoner |
Christina Rytter |
4 |
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Den audiologopædiske x-faktor |
Dorthe Hansen og Jytte Isaksen |
1 |
Engelskundervisning for voksne ordblinde |
Martin Hauerberg Olsen og Lise Marie Nyrop |
1 |
Jeg er bekymret |
Annelise Bak |
1 |
Praktikophold hos PPR-Nuuk |
Mette Thomsen |
1 |
Sprogscreening af 3-årige børn med dansk som andetsprog |
Helle Katrine Wang Klinge og Anne Pia Jordan |
1 |
TomatisMetoden som gruppetræning i skoleregi |
Mirjam Bertschinger |
1 |
Anerkend McGuireprogrammet |
Inge Brink Hansen |
2 |
Kommentar til anmeldelse af LPU |
Maja Dal |
2 |
Sprogvurderingsredskab til 1½-2-årige |
Nana Marie Pedersen |
2 |
Afasi og plasticitet |
Franck Becker |
3 |
Diagnosticering af dyspraksi i et psykolingvistisk perspektiv |
Ditte Søbæk Johansen og Mikkel Fruerlund Kamp |
3 |
Højre-venstre |
Boje Juhl Petersen |
3 |
Udviklingen af et simpelt mikrofonsystem til hørehæmmede |
Kikki Walther |
3 |
Naturlogopædi |
Anna Jane Adhémar og Varinka Boseman Behrakis |
4 |
Sprogvurdering.dk |
Kasper Østerholdt Jensen, Rune Nørgaard Jørgensen, Dorthe Bleses og Werner Vach |
4 |
Talepædagogens rolle i forhold til børn med autisme |
Lone Gammeltoft |
4 |
Overgangen fra pludren til det tidlige ordforråd |
Elisabeth Willadsen |
5 |
SpeechEasy |
Alice Mortensen og Louise Degn Rahbek |
5 |
Thanks to ”Vibeke og Victor Blochs Legat 2009” |
Louise Skov |
5 |
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Har du sett Malmö har du sett världen |
Marika Schütz |
1 |
Myter om tvåspråkighet |
Inger Lindberg |
1 |
Turn around indenfor børneområdet |
Birgitte Franck |
1 |
Døve elever i folkeskolen i Australien |
Palle Vestberg |
2 |
Response to Stuttering and Diaphragm |
Dave McGuire m. fl. |
2 |
Svar på Dave McGuires respons på Stammen og Diafragma |
Lise Reitz |
2 |
Undersøgelse af trivslen hos folkeskolebørn med høreapparater |
Mette Gudman |
2 |
At blive pustet i nakken – eller… |
Birgitte Franck |
3 |
Fra GOST-testen til Galker-testen |
Jørgen Lous og Eve Galker |
3 |
Se lyden – et nyt læseindlæringsmateriale |
Birgitte Sørensen |
3 |
Stor effekt af pc-læsning til voksne i læsevanskeligheder |
Bent Saabye Jensen m. fl. |
3 |
Tilbud til personer, der stammer, og logopædiske uddannelsesforhold i Østeuropa |
Steen Fibiger m. fl. |
3 |
Cochlear Implant – Viden og fremtidsperspektiver 2008 |
Mette Røhrmann Bau |
4 |
Glæden og de positive tanker er vigtige for trivsel |
Birgitte Franck |
4 |
Hovedtræk i dagensd SLI-forskning |
Rikke Vang Christensen |
4 |
Læsekrykker eller læseundervisning |
Carsten Elbro |
4 |
Pegetavler – en kommunikativ ressource og begrænsning |
Rineke Brouwer m. fl. |
4 |
Tanker vedr. et uddannelsesmæssigt løft... |
Steffie Kristensen |
4 |
Vejledning – en betydelig del af det audiologopædiske praksisfelt |
Charlotte Aagaard og Henrik Manstrup |
4 |
Vi undrer os… |
Christine Kongsmark m. fl. |
4 |
At læse og at læse selv |
Erik Arendal og Bent Saabye Jensen |
5 |
Logopædisk erfaring med brug af Delayed Auditory feedback (DAF) i stammeundervisningen |
Solveig G. Pedersen og Lise Klok |
5 |
Nøglen til sproget ligger i øret |
Mette Riemer |
5 |
Resultater af danske skolebørns forståelse af grammatik belyst ved TROG-2dk |
Kristine Jensen de Lopéz og Ane Knüppel |
5 |
|
Dansk Audiologopædi 2007, 43. Årgang
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Auditory Verbal Therapy |
Anne Haven og Vibeke Rødsgaard- Mathiesen |
1 |
Et spørgsmål om kendskab til PRAXIS… |
Louise Skov |
1 |
Forældres valg af sprogkode til børn med cochlear implant |
Palle Vestberg |
1 |
Målsætninger – terminologi og opstilling |
Eskild Petersen |
1 |
Tilbagemelding på kritik af ”Danske børn med cochelar implant – medvindsfaktorer for børnenes hørelse, talesprog og trivsel” |
Jette Kjeldsen og Lone Percy-Smith |
1 |
ICF på det audiologopædiske område |
Marie Sonne Kristensen og Anni Andreassen |
2 |
Målsætninger – fordele og ulemper |
Eskild Petersen |
2 |
Parkinsonunervisning inspireret af Lee Silverman Voice Treatment |
Bente Dalby Johannesen og Ólöf Gudrún Jónsdóttir |
2 |
Pædagogik har betydning – også den dårlige |
Heine Schmidt |
2 |
Suggestopædisk taleundervisning |
Åse Ørsted |
2 |
Døve Børns undervisning |
Palle Vestberg |
3 |
Én vanskelighed kommer sjældent alene |
Anne Guldager |
3 |
Forældre til babyer med diagnosticeret hørenedsættelse – har de brug for at mødes? |
Nina Funder og Gitte Mondrup |
3 |
Stammen og diafragma – McGuire kritisk set |
Lise Reitz |
3 |
Vurdering af tosprogede børns andetsprogstilegnelse |
Lisbeth Elnegaard |
3 |
Debat og indsigt - 1982 til 2007 |
Carsten Elbro |
4 |
Efter cochlear implant: To sprog eller ét? |
Anders Højen |
4 |
Talepædagogisk Forening i Danmark |
Steen Fibirger |
4 |
Evaluering af logopædisk stemmebehandling med Voice Handicap Index (VHI) |
Steen Fibirger |
5 |
Målsætninger, evaluering og evidensbaseret praksis i den offentlige indsats |
Charlotte Aagaard |
5 |
Ordforslags- og oplæsningsprogrammer |
Marie W. Bertelsen |
5 |
|
Dansk Audiologopædi 2006, 42. årgang
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Danske indskolingsbørns udtale af /s/ med særligt henblik på læsp |
Birgit Hutters og Anja Bau |
1 |
Notits: Mette Kjellerup Møllers artikel i DA 4/05 |
Bo Ege |
1 |
Perceptuel integration og læsevanskeligheder |
Finn Holst |
1 |
Sprog og hjerneprocesser |
Palle Vestberg |
1 |
Svar på Bo Eges notits |
Mette Kjellerup Møller |
1 |
Grammatiske problemer hos danske børn med sprogforstyrrelser |
Rikke Vang Christensen |
2 |
Hvordan kan vi undersøge langtidseffekten af undervisningen på Kommunikationshold for hørehæmmede |
Kirsten Worsøe og Karen Munk |
2 |
Målsætning og planlægning af undervisningen af svært afasiramte |
Kit Philipson |
2 |
Social Networks |
Mette Christensen |
2 |
Undersøgelse af en dansk oversættelse af den receptive ordforrådstest Bracken – Basic Concept Scale |
Karina Barfoed, Birgitte Espersen og Annie Sørensen |
2 |
At gøre det uoverskuelige overskueligt |
Birgitte Franck |
3 |
Kommunikationsundervisning i gruppe for svært afasiramte og deres pårørende |
Elsebeth Abildgaard og Sidse Borre |
3 |
NEAP-projektet – Bearbejdning af ”Nottingham Early Assesment Package” til danske forhold |
Marianne Kyhne Hestbæk |
3 |
Tinnitus, følgevirkninger og behandling |
Gretghe Drejer |
3 |
Danske børn med cochlear implant |
Lone Percy-Smith |
4 |
Danske børn med cochlear implant – ny dansk undersøgelse |
Vibeke Rødsgaard-Mathiesen |
4 |
Læsepædagogisk stwudiestøtte til dyslektikere |
Anne Leth Pedersen |
4 |
Om konsultativ tilgang til talepædagogik |
Aase Hjort og Jannie Østergaard Nielsen |
4 |
Sprogudviklingen hos børn med cochlear implant |
Elisabeth Engberg-Pedersen |
4 |
Dansk Audiologopædi 2005, 41. årgang
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Noget om læsp |
Anja Bau og Birgit Hutters |
1 |
Opfordring til at deltage i spørgeskemaundersøgelse |
Mette Kjellerup Møller |
1 |
Tal altid med CI-barnet – især sammen med forældrene |
Helle Aagaard |
1 |
Anvendelse av tekniske hjelpemidler i behandling av stamming – en kort innføring |
Tom Green og Terje Jøraas, Norge |
2 |
Danske sibilanter – nyt speciale om hørehæmmedes s-udtale |
Tine Bintzer |
2 |
Karlstadmodellen i Roskilde |
Mai Klok og Charlotte Nørgaard |
2 |
OrdRet – en ny dansk stavekontrol |
Julie Kock Clausen |
3 |
Stammens kompleksitet og diversitet |
Hans Månsson |
3 |
Inkludering af børn med Cochlear Implant |
Birgitte Franck |
4 |
Logopædisk kompetence: Interaktion i testtagning |
Lise Randrup Jensen og Hanne-Pernille Stax |
4 |
Måske skal vi fremover have en frø med i tasken
|
Louise Skov |
4 |
testmaterialer i dansk børnelogopædi |
Mette Kjellerup Møller |
4 |
Dansk Audiologopædi 2004, 40. årgang
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Afdækning af en mulig sammenhæng mellem auditiv perception og fonologiske vanskeligheder |
Jenny Gøtze |
1 |
Monitorering af den auditive integration hos børn med cochlear implant |
Lone Percy-Smith og Helle Aagaard |
1 |
”Rasmus, du er så nem at forstå, når du taler
”
|
Birgitte Morin, Lars Gabriel Jensen, Lone Vinther, Helle Pedersen og Camilla Petersen |
1 |
Skumbanan-børn og tykhudede voksne |
Birgitte Franck |
1 |
CI og hørelse |
Palle Vestberg |
2 |
Som du råber i skoven, får du svar |
Birgitte Franck |
2 |
Talekonferencen i Viborg Amt – kirurgisk/logopædisk behandling af recurrensparese |
Peder Juul Pedersen |
2 |
Talekontrol og/eller Stammekontrol – overvejelser og retningslinier |
G. Jan Thinge |
2 |
APD-børn kan hjælpes |
Lars Bøgeskov |
3 |
At høre – og at høre til |
Anette Albeck, Ulla Nobel og Pia Vinther |
3 |
Taleprocessering, talesprog og skriftsprog |
Marianne Thorsen |
3 |
22q11 deletion-syndrom – hvad er det? |
Helle Albrechtsen og Maria Boers |
3 |
Kognitionspsykologi og cochlear opererede børns sproglige udvikling |
Jesper Dammeyer |
4 |
Krop, psyke og stemme – pigers mutationsstemmer |
Birgitte Warberg og Tanja Sigsgaard |
4 |
Se lyden, føl sproget |
Anette Ketler |
4 |
Videreudvikling og afprøvning af MAST |
Niels Reinholt Petersen, Lise Randrup Jensen, Annelise Petersen og Charlotte Aagaard |
4 |
Dansk Audiologopædi 2003, 39. årgang
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Er Lidcombe Metoden god? |
Per Alm |
1 |
Gruppetilbud til afasiramte |
Marianne Ketscher og Gunver Madsen |
1 |
Lidcombe Metoden – er den god? – og hvorfor måske alligevel? |
Lone Cordes Felby |
1 |
Mapping-metoden i anvendelse |
Lise Randrup Jensen og Charlotte Lønnberg |
1 |
Receptive vanskeligheder hos børn med SLI |
Birte Sandahl Christiansen |
2 |
Tegning som pædagogisk redskab
i undervisningen af børn, der stammer
|
Mette Kjellerup Møller |
2 |
Udvikling af et nyt paradigme |
John C. Harrison (Anne Mainkvist) |
3 |
Udvikling af sprog og tale hos små børn med høretab |
Palle Vestberg |
3 |
Undervisning af børn med dysfasi og stammen |
Ulla Støvelbæk og Gun Winstén |
3
|
Den gode lydoptagelse |
Preben Dømler |
4 |
Projekt Referencestemmer |
Niels Reinholt Petersen og Anne Bingen-Jakobsen |
4 |
Registreringsskalaens betydning for anvendligheden af en standardiseret metode til auditiv stemmeanalyse |
Maria Boers |
4 |
Udvikling af et referencemateriale til auditiv stemmebeskrivelse |
Inge Ernst Kølle, Anne Bingen-Jakobsen, Preben Dømler og Niels Reinholt Petersen |
4 |
Dansk Audiologopædi 2002, 38. årgang
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Beskrivelse af et undervisningsforløb af 4 læbe-ganespaltebørn med fonologiske vanskeligheder |
Tine Buschmann og Elisabeth Villadsen |
1 |
Inspiration fra en studietur i England |
Dorte Hansen |
1 |
Klinisk undersøgelse af høreapparat |
Cecilie Fernandez Samar og Eskild Frøshaug Petersen |
1 |
Netværk som pædagogisk idé ved sprogtræningen |
Lene Lykkebo |
1 |
Fra form til indhold – til indhold og form
|
Laila Federspiel |
2 |
Lidcombebehandlingen. Er den god? – og hvorfor ikke? |
Eigil Laulund |
2 |
PPR’s udvikling set gennem tale-høreundervisningens øjne |
Jytte Gamby |
2 |
Auditiv beskrivelse af dysfoniske stemmer |
Anita Lihme |
3 |
Cochleaimplanterede børns kommunikative og sproglige udvikling belyst ud fra videotranskriptionsmetoden |
Helle Aagaard og Lone Percy-Smith |
3 |
Informationssamfundet og dets muligheder (leder) |
Birgitte Franck |
3 |
Kan du se, hvad jeg siger
|
Stig Christensen |
3 |
MAST – en metode til analyse af sammenhængende tale hos afasiramte personer |
Lise Randrup Jensen, Niels Reinholt Petersen, Charlotte Aagaard og Annelise Petersen |
3 |
Neurologisk rehabilitering efter Dr. Castillo Morales’ koncept |
Inge Krügermeier |
3 |
Når man er fagligt flov over at være dansker
|
Birgitte Franck |
3 |
Kvalitetssikring: Børneaudiologi på KAS Gentofte |
Regitze Ardenkjær-Husted og Eskild Frøshaug Petersen |
4 |
Små børn skal have store byggeklodser
|
Pia Thomsen |
4 |
Sokrates Comenius Project: CESS 2000-2002 |
Solveig Zielke |
4 |
Undervisning af muslimske stamme-elever i skoalderen |
Stine Pedersen |
4 |
Dansk Audiologopædi 2001, 37. årgang
Title |
Forfatter |
Nr. |
Akustisk baseret stemmebeskrivelse |
Niels Reinholt Petersen |
1 |
Dansk lyd- og bogstavkendskab i børnehaveklassen |
Helen Nielsen |
1 |
Hvordan kan audioplogpæd’er anvende PAS-afdækningen som redskab i undervisningen af bl.a. tosprogede? |
Kirsten Grunnet |
1 |
Kært barn med mange navne (leder) |
Per Nielsen |
1 |
Et mål er en drøm med en deadline |
Birgitte Franck |
2 |
Evaluering af audiologisk behandling |
Eskild Frøshaug Petersen, Jesper Buch Andersen og Jørgen Hedegaard Jensen |
2 |
Langsomme indlærere blandt voksne flygtninge og indvandrere |
Natasha Epstein |
2 |
Tidlig diagnosticering, fravalg – og etik (leder) |
Per Nielsen |
2 |
Udvikling af nyt materiale til undersøgelse og beskrivelse af kommunikationsevnen hos afasiramte og deres pårørende |
Anni Andreassen og Charlotte Aagaard |
2 |
Eftertanker --- om CI |
Palle Vestberg |
3 |
Flyttede forældres oplevelse af børneaudiologien på KAS Gentofte |
Eskild Frøshaug Petersen, Majken Holm Jønsson og Bjørg Petersen |
3 |
Mapping-metoden – en undervisningsmetode til afasiramte med agrammatisk tale |
Lise Randrup Jensen |
3 |
Værdien af målsætninger og systematik (leder) |
Per Nielsen |
3 |
Erfaringer med gruppeundervisning til Parkinsonramte |
Eva Top og Maja Dal |
4 |
Logopædisk undervisning ved hypokinetisk dysartri i forbindelse med Parkinsons sygdom |
Lotte og Just Pedersen og Åse Ørsted |
4 |
Oralmotorisk funktion og funktionsvanskeligheder hos børn med Downs syndrom |
Lene Lykkebo |
4 |
Statusartikel om Parkinsons syge i Danmark |
Diana Graakjær |
4 |
Talepædagogens rolle ved Parkinsons sygdom (leder) |
Per Nielsen |
4 |
Dansk Audiologopædi 2000, 36. årgang
Titel |
Forfatter |
Nr. |
Afasi, hjerneskade – og stammen (leder) |
Per Nielsen |
1 |
CIC-høreapparater for brugere med lette til middelsvære høretab |
Henrik Vestergaard m.fl. |
1 |
Helhedssyn på stammen |
Hans Månsson |
1 |
Mere om undervisning af børn med læbe-ganespalte |
Elisabeth Willadsen |
1 |
Tegn ligger lige ved hånden |
Birte Sundblad Maarup og Lone Hyldgaard |
1 |
Et projekt om læsning for udviklingshæmmede |
Jesper Ege og Lene Rugaard Jensen |
2 |
Fonologiske vanskeligheder hos børn |
Kirsten Hartung |
2 |
Høreapparatbehandling – Effekt og brugertilfredshed |
Eskild Frøshaug Petersen og Jesper Andersen |
2 |
Stammen – hvad er det, og hvordan behandler vi? |
Dodo Astrup |
2 |
Tre nye love (leder) |
Per Nielsen |
2 |
Brug af høreapparater i forhold til høreniveau |
Henrik Vestergaard |
3 |
Er der virkelig så mange småbørn, der stammer? |
Hans Månsson |
3 |
”Forsinket, problematisk eller helt udeblevet” |
Mogens Hygum Jensen |
3 |
Fra speciale til spalte (leder) |
Per Nielsen |
3 |
Laryngale hyperæstesier af funktionel og ikke funktionel karakter |
G. Jan Tinge |
3 |
Det hørehæmmede barn belyst ud fra forskellige synsvinkler |
Birgitte Franck |
4 |
Efteruddannelse – eller hvor skal vi lære det alt sammen? (leder) |
Per Nielsen |
4 |
Iagttagelse og beskrivelse af småbørn med funktionshæmning |
Hans Månsson |
4 |
Mundmotorisk bevidsthed |
Ulla Nielsen |
4 |