Artikler i tidligere numre af Dansk Audiologopædi

Dansk Audiologopædi 2020, 56. Årgang (kun elektronisk)

 Artikler Forfatter  Nr.
Del 1: Fra forskning til praksis i praksis: Forskerne bag Sprogklar gør status i anledning ad virksomhedens 5-års fødselsdag Justin Markussen-Brown  1
Del 2: Fra forskning til praksis: samarbejde med PPR Sanne Schou Olsen, Sofie Neerdard Trecca, Marit C. Clausen, Trine Printz og Justin Markussen-Brown  1
Del 3: Sprogklars audiologopædiske klinik Trine Printz  1

 

Dansk Audiologopædi 2019, 55. Årgang

 Artikler Forfatter  Nr.
Leder: logopædfagligt a-hold eller b-hold…? Jakob Stenz  1
Kommunikation i praksis Helene Callisen  1
Sprog og interaktion ved moderat og svær demens: systematisk audiologopædisk involvering på demensområdet kan gøre en forskel Elisabeth Muth Andersen, Gitte Rasmussen og Elisabeth Dalby Kristiansen  1
Høreomsorg i Grønland Sif Eriksen og Susanne F. Hansen  1
Sprograketten sætter animationsfilm i kredsløb Lone Engel Westphall og Birgit Gade  1
Leder: er der ikke mere, der forener os end skiller os? Jakob Stenz  2+3
Bedre sent end aldrig Vibe Lund Jensen og Birgitte Brandt  2+3
Hvad kan CPLOL gøre for dig? Mette van Amerongen og Julie Hjort Hansen  2+3
Oversættelse og intern konsistens af en dansk version af singing voice handicap index Veronika Sofia Gamborg og Trine Printz  2+3
Leder: to helt forskellige vinkler på privatpraktiserende! Én fagpolitisk, og én fagetisk! Jakob Stenz  4
To nye undervisningsprogrammer rettet mod elever med begrænset dansk ordforråd - og en undersøgelse af programmernes korttids- og langtidseffekter Anna Steenberg Gellert, Elisabeth Arnbak og Signe Wischmann  4

 

Dansk Audiologopædi 2018, 54. Årgang

 Artikler Forfatter  Nr.
Leder: Fælles professionsnavn Per Nielsen  1
Når sproget medieres frem Karina Nørager Larsen  1
Mellemøresygdom hos børn; “mine undersøgelser gennem mere end 40 år Jørgen Lous  1
KAT OG ACT stammebehandling af unge og voksne Ina Boisen og Kirsten Hauge Helligsøe  1
Samarbejde mellem logopæder og mennesker, der stammer Hermann Christmann  1
Hvis AVP (auditory verbal practice) ikke giver tilsvarende talesprog Palle Vestberg  1
Leder: Fem måneder som formand Jakob Stenz  3
Stemmernes dag 2018 Varinka Kierulff Boseman  3
Auditiv verbal terapi – en behandling til Børn med høretab Jane Lignel Josvassen og Maria Hallstrøm  3
Tablets og purple turtles Lisbeth Kaspersen og Sara Schumann  3
En sammenligning mellem galkertesten (en genkendelse af ord i støj test) Og reynell-r testen (en sprogforståelsestest) I en gruppe normale 3-5 årige børnehavebørn Jørgen Lous  3
Birthe Egelund Høier 1950-2018 Bodil Jensen, Inge Malmberg, Ruth Birnbaum  3
Leder: logopæd eller talehørelærer/konsulent…? Jakob Stenz  4
6 spørgsmål til ihear – i skole med høretab Lone Percy-Smith, Signe Wischmann og Sara Maria Cordtz  4
Kommunikation for livet - om brobygning og hvordan frivillige kan gøre en forskel for mennesker med afasi Lene Søby, Mette Hougaard Villadsen og Sydelle Holmgaard,  4
Når ordene bliver væk Anja Støttrup Nissen  4
En dag i DLS’ selskab Varinka Kierulff Boseman  4

 

Dansk Audiologopædi 2017, 53. Årgang

 Artikler Forfatter  Nr.
Leder: ALF - hvad er med i abonnementet...? Per Nielsen  1
Alene med ansvaret eller fælles front - samarbejdet mellem praksis og forskningen Signe Klok Jensen  1
Testning af alment ordforråd hos danske universitetsstuderende: et normeringsstudie Louise Langhoff Sørensen, Ida Elise Ravn Claumarch & Ethan Weed  1
Langtidsutbytte av cochleaimplantat hos barn med sammensatte vansker Lill-Johanne Eilertsen  1
Leder: Det vi gør, gør en forskel Per Nielsen  2
Anden-ordens false belief og sproglig rekursion hos børn med Autisme Spektrum Forstyrrelser Irina Polyanskaya  2
IHEAR – i skole med høretab Lone Percy-Smith og Lone Jantzen  2
Leder: Giv os din mailadresse – det haster…! …eller Digitalisering af Dansk Audiologopædi Per Nielsen  3
Redskaber i udredning og vurdering af afasi: Strømninger i tiden og behov for fælles fodslag Jytte Kjærgaard Isaksen og Lise Randrup Jensen  3
Hvad forstår vi ved pragmatiske sprogvanskeligheder? Helle Hallenberg Hansen og Rikke Vang Christensen  3
Tidlige sprogforskelle varer ved og påvirker læring i skolen. Hvorfor og hvad kan vi gøre? Dorthe Bleses  3
Leder: Børn med verbal dyspraksi – fagligt og økonomisk Per Nielsen  4
Drop sprogarbejdet i støjfyldte børnehaver – de kan alligevel ikke høre noget Torkil Østerbye & Helle Blunk Brandt  4
Udbytte af samtalepartnertræning: Hvilke redskaber er relevante, hvad har vi og hvad mangler vi? Jytte Kjærgaard Isaksen & Lise Randrup Jensen  4
Debat – nyt Forfatter Nr.
Fronting/Backing Kassen – Et materiale til børn med fonologiske vanskeligheder Camilla Holmskov Nellemann og Helene Cooper Larsen  1
Karlstadmodellen og hjemmetræning Ruth Krog  1
International Aphasia Rehabilitation Conference 2016 Lisbeth Frølund  1
iPad i den børnelogopædiske praksis Maria Grundtvig  2
6. Nordiske konference om børn med høretab: Hørelse – Kognition – Kommunikation Ulla Carl, Ulla Müller og Jeannette Fjordgaard  2
Er der lys for enden af tunnelen? Birgitte Franck  2
Logopædisk identitet Logopædisk identitet  2
Afgørende øjeblikke Åse Ørsted  3
6. Nordiske konference om børn med høretab: Hørelse – Kognition – Kommunikation (del 2) Ulla Carl, Ulla Müller og Jeannette Fjordgaard  3

 

 Dansk Audiologopædi 2016, 52. Årgang

 Artikler Forfatter  Nr.
Leder: Hvem må bestemme, hvem der må få taleundervisning…? Per Nielsen  1
Voksne ordblindes skivevanskeligheder Julie Aarup, Trine Gandil  1
Neuroaffektiv stammebehandling Lise Reitz  1
Supplement til prøven ’Hverdagsskrivning for voksne’ Holger Juul  1
Leder: Hver for sig eller sammen…? Per Nielsen  2
At omfavne sin stammen Emil Groth Larsen  2
Resonansrørsmetoden i behandling af stemmevanskeligheder Maria Skov Struve Christensen, Jenny Iwarsson  2
Leder: Bladet ”Dansk Audiologopædi” – Papir eller PDF…? Per Nielsen  3
Forskningsbaseret fonologisk intervention i Danmark 11 Palle Vestberg: Forældrevejledning om børn efter cochlear implantation (CI) Helene Cooper Larsen, Camilla Holmskov Nellemann  3
Kropsholdning og stemme – hvordan hænger de samme Jenny Iwarsson  3
Leder: Verbal dyspraksi under lup i Socialstyrelsen Per Nielsen  4
Kan man træne arbejdshukommelsen? Pernille Dedenroth Larsen  4
Logopædisk stemmeintervention med transkønnede personer - erfaringer fra praksis Ellen Lomholt  4

 

Dansk Audiologopædi 2015, 51. Årgang

 Artikler Forfatter  Nr.
På grund af omfattende og uforudsete vanskeligheder med produktionen af Dansk Audiologopædi, indeholder nr. 1/2015 udelukkende en oversigt over kommende kurser    1
Leder: Kompetencer og kvalifikationer
– i audiologopædisk belysning
Per Nielsen  2
10 gode råd til kommunikation med et barn med høretab Lone Percy-Smith, Jane Lignel Jovasson,  Tenna Petersen  2
Leg med sproglyde - fonologisk opmærksomhed for de ældste børn i daginstitutionerne i Fredericia Kommune Helle Therkelsen & Marie Poulsen Riis  2
Aktuelle perspektiver for børn med Cochles Implantater (CI) Palle Vestberg  2
Aktør eller skør - den professionelle samtale kan gøre forskellen Lone Grønnegaard Wachner, Helle Lund & Vibeke Lund  2
Det stikker dybere, end du tror Åse Østergaard, Helle Blunk Brandt & Gry Tveterås  2
Leder: På vej mod evidensbaseret praksis i audiologopædien Per Nielsen  3
Logopædisk rehabilitering efter mundhulecaner Bente Dalby Johannessen  3
Samtalestøtteteknikker (SCA) til pårørende: en ny vej til rehabiliteringsmåle Trine Thyrested Klinkby  3
Leder: Fremtidens hørerehabilitering i Danmark Per Nielsen  4
Neuroaffektiv stammebehandling (1) Lise Reitz  4
KommunikationsSimulatoren: intensiveret rehabilitering for afasiramte Niels Thybæk-Hansen, Line Nyvang Warming  4
Debat – nyt  Forfatter  Nr.
At stå alene Stine Løvind Thorsen, Ulla Lahti, Bent Kjær, Dorthe Hansen  3
Digitale børn giver digitale logopæder - Om søgen efter læringsapps i en digital verden Mia Skjøth Nicolaisen, Tina Joy Bruus Lindegaard  3
Mindeord ved Sonjas Hurwitz død Tine Egebjerg  3
Taleinstituttet Guldborgsund Kommune nedlægges Anne Smith  4

 

Dansk Audiologopædi 2014, 50. Årgang

 Artikler Forfatter  Nr.
Erfaring med intensiv undervisning for afasiramte Sydelle Holmgard, Helle L. Hejsel og Anne Bødker  1
LæseLeg Kristine Jensen de LopezKristine Jensen de Lopez  1
Med dansk børneaudiologi i sigtekornet Birgitte Franck  1
Nyt lys over dyslektikeres staveudvikling Anne Leth-Pedersen og Katrine H. Bønnerup  1
Meodic Intonation Therapy Alice Gacinga  2
Velfærdsteknologi, kommunikation og Progredierende Dysartri Kirsten Nielsen  2
APD er en audiologisk diagnose Dorthe Mølgaard og Anni Mackenhauer  2
MODAK - et effektivt redskab i afasiundervisningen Karina Lønborg, Kim Rune Hansen og dr. Luise Lutz  3
E/skolen - at ekskudere for at kunne inkludere Minna N. Bruun og Julie Fredsø  3
Europæisk Laryngologisk Selskabs 1. kongres i Antalya Trine Printz  3
Den internationale afasirehabiliteringskonference i Haag 2014 Nicole Helmer-Nielsen, Kirsten Karlshøj, Mette T. Henriksen og Lisbeth Haaber Hansen  3
Testning af skriftsproglige færdigheder hos voksne med høretab Holger Juul  4
Afasiundervisning i logopædisk praksis  Maja Højbjerg Horn  4
 Debat – nyt  Forfatter Nr.
Fagetik Dorthe Hansen  1
Fagetiske retningslinjer Vedtaget på generalforsamlingen 2014  2
Ryst posen og begynd på en frisk Birgitte Franck  2
Fagetisk udvalg er til for dig Stine Løvind Thorsen, Bent Kjær, Ulla Lahti og Dorthe Hansen  4
CPLOL-møde i Lederhosen og Dirndl Mette Thomsen og Maria Rønlev  4

Dansk Audiologopædi 2013, 49. Årgang

 Artikler  Forfatter  Nr.
Fonologisk læring gennem perifer legitim deltagelse Ida Marie Holm  1
Kan dynamiske test bidrage til tidlig identifikation af børn med forøget risiko for udvikling af læsevanskeligheder? Anna Stenberg Gellert  1
Logopeden som en ressurs når afasirammede skal tilbake i arbeid Silje Merethe Hansen og Jenny Svela, Norge  1
Forskellige typer af sprogvanskeligheder? Pia Thomsen og Anette Esbensen  2
Tidlig identifikation af høretab og sprogudvikling Pia Thomsen og Anette Esbensen  3
”Peg på noget  - vis mig noget” Frederik Gybel Jensen, Lena Havtorn Jensen og Louise Møller Jensen  3
Sprogvanskeligheder hos børn med ADHD Kathrine Kjær Rasmussen  4
Karlstadmodellen – sprogudvikling med individet i centrum Mette Grønbek Hansen  4
Fra engelsk til dansk – men hvordan? Majken Kaae Frederiksen og Lisbeth Haaber  4
Noget om projekt Language and Cognition – Perspectives from Impairmentog om sætningsgentagelse Rikke Vang Christensen  4

 Debat - Nyt  Forfatter  Nr.
Høremæssig tilgængelighed – lad os fokusere på problemet Birgitte Franck  1
CPLOL-møde i Bulgarien Mette Thomsen og Maria Rønlev  2
Giv tid til mennesker med afasi Sarah Cecilie Boss  2
Hvor svært kan det være…. Birgitte Franck  2
Den konsultative metode Mette Fisker  3
Logopædens rolle i arbejdsalliancen Lise Reitz  3

Dansk Audiologopædi 2012, 48. Årgang

 Titel  Forfatter  Nr.
Hvilke test skelner bedst mellem studerende med dysleksi og studerende uden dysleksi? Katrine Hammer Bønnerup, Mette W. Schmidt og Anne Leth Pedersen  1
Matematikvanskeligheder Inga Thorup Thomsen og Julie Aarup  1
Specific Language Impairment og de bagvedliggende årsagssammenhænge Stine Kensø  1
Studieophold i Australien Jytte Isaksen  1
Toft-Olsen’s Apple Hans Toft-Olsen  1
Auditiv Verbal Terapi og CI - nogle refleksioner Palle Vestberg  2
Forældre på banen! Dorthe Hansen  2
Inkluderende logopædi Ida Marie Holm  2
Integrated Listening System Lone Olsen  2
Undervisningsmetoder til børn med udtalevanskeligheder Annette V. Fox-Boyer og Marit C. Clausen  2
Cochlear Implant til børn - en medicinsk og pædagogisk udfordring Birgitte Franck  3
Kompas, kort og kurs - børnelogopæder i en brydningstid Aase Hjort og Jannie Østergaard Nielsen  3
Sammenhængende spontantale som elementi den logopædiske udredning af børn med udtalevanskeligheder Sahra Mengal og Pernille Hartmann Jensen  3
Audiologisk praksis anno 2012 Lone Percy-Smith, Jane Lignel Josvassen, Georg Busch, Minna Sandahl, Lena Nissen, Theis Lange, Ea Rusch og Per Cayé Thomasen  4
Flere perspektiver på udredning af udtalevanskeligheder Pernille Hartmann Jensen og Sahra Mengal  4
Konsonantlyde og lydstruktur i den tidlige sprogudvikling Ásta Kristín Ingólfsdóttir  4
Om at udvikle en test til brug i dansk børnelogopædi Julie Møller Terkelsen og Tine Pilegaard Juul   4

Dansk Audiologopædi 2011, 47. Årgang

 Titel  Forfatter  Nr.
Integrativ stemmeterapi Åse Ørsted  1
Mine 60 år med taleforsorgen Steen Fibiger  1
Om dokumentation og faglige kvalifikationer i børnelogopædien Rikke Vang Christensen  1
Udvikling af dialogisk kompetence hos børn med CI Jesper Dammeyer, Susanne Carstensen, Bente Karlshøj, Eva Knudsen  1
”AVT er jo…” Pernille Hartmann Jensen og Lone Percy-Smith  2
Efteruddannelsen PD i logopædi Mette Thomsen  2
Evidens fra praksis Carsten Elbro  2
Hvordan kan man læse med sit lille barn? Mia Finnemann Schultz  2
Musik som interventionsværktøj til udvikling af sproglige færdiogehder hos hørehæmmede børn Mathilde Lumbye Orry  2
Socialsproglig kompetence hos børn med CI- når sproget får betydning Jesper Dammeyer, Susanne Carstensen, Bente Karlshøj, Eva Knudsen  2
Hardcore talehørepædagogik på spil Maria Bærentsen  3
Kommunikation med børn i deres første leveår Palle Vestberg  3
Naturlogopædi og Health Design Varinka Boseman Behrakis  3
Stammen hos børn med autisme Ruth Birnbaum  3
Verbal dyspraksi TI Nordjylland v. Anne Fuglsang og Bent Agersø  3
Børn med udtalevanskeligheder: Differentialdiagnostik og logopædisk intervention Annette Fox-Boyer og Marit C. Clausen  4
Dansksprogede børns fonologiske udvikling Marit C. Clausen og Annette Fox-Boyer  4
De nationale test kan sætte fokus på sproglige vanskeligheder Margit Holm Nielsen  4
Inventering af stemmehygiejniske råd i Danmark Ellen Lomholt, Karina Thomsen Grønnemose og Jenny Iwarsson  4
Visioner for logopædfaget Gitte Rasmussen og Rineke Brouwer  4

Dansk Audiologopædi 2010, 46. Årgang

 Titel  Forfatter  Nr.
Fokusskift i ordblindeundervisningen Natasha Epstein  1
Nu ska’ du se Ulla Lahti  1
Språkvansker hos barn Ingeborg Watne  1
Revidering af referencematerialet 2008-2010 Anne Bingen-Jakobsen og Niels Reinholt Petersen  2
Specialeoversigt 2008, KUA  2
Vejrtrækningsrytmisk Fonation, VRF – status 2010 Aase Ørsted  2
Glimt fra aktuel amerikansk og dansk forskning i børns sprogforstyrrelser Rikke Vang Christensen  3
Høretekniske hjælpemidler som en del af den specialpædagogiske bistand til elever med nedsat hørefunktion Dorthe Mølgaard  3
Integration af kompenseende teknologi i studielæsningen Laura Kongskov  3
Intensive Non-avoidance Group Therapy with Adult Stutterers: Experience from Bulgaria Dobrinka Georgieva og Steen Fibiger  3
Vage mål og svag undervisningsvejledning Anne-Mette Veber Nielsen og Holger Juul  3
Cykliske ændringer i talestemmen Marie Groth  4
Dikotisk lytning belyst ved Dansk SSW Dorte Bisgaard  4
Fra talebananer til adamsæbler- en pædagogisk og en teknisk indfaldsvinkel med fælles litteraturliste Aïda Regel Poulsen og Finn Petersen  4
Stammen Niels Thybæk-Hansen  4
Talehandicappede børns rettigheder i praksis Eva Kirschner  4
Tinnitus kan lindres med nye musiktoner Christina Rytter  4

Dansk Audiologopædi 2009, 45. Årgang

Titel Forfatter Nr.
Den audiologopædiske x-faktor Dorthe Hansen og Jytte Isaksen  1
Engelskundervisning for voksne ordblinde Martin Hauerberg Olsen og Lise Marie Nyrop  1
Jeg er bekymret Annelise Bak  1
Praktikophold hos PPR-Nuuk Mette Thomsen  1
Sprogscreening af 3-årige børn med dansk som andetsprog Helle Katrine Wang Klinge og Anne Pia Jordan  1
TomatisMetoden som gruppetræning i skoleregi Mirjam Bertschinger  1
Anerkend McGuireprogrammet Inge Brink Hansen  2
Kommentar til anmeldelse af LPU Maja Dal  2
Sprogvurderingsredskab til 1½-2-årige Nana Marie Pedersen  2
Afasi og plasticitet Franck Becker  3
Diagnosticering af dyspraksi i et psykolingvistisk perspektiv Ditte Søbæk Johansen og Mikkel Fruerlund Kamp  3
Højre-venstre Boje Juhl Petersen  3
Udviklingen af et simpelt mikrofonsystem til hørehæmmede Kikki Walther  3
Naturlogopædi Anna Jane Adhémar og Varinka Boseman Behrakis  4
Sprogvurdering.dk Kasper Østerholdt Jensen, Rune Nørgaard Jørgensen, Dorthe Bleses og Werner Vach  4
Talepædagogens rolle i forhold til børn med autisme Lone Gammeltoft  4
Overgangen fra pludren til det tidlige ordforråd Elisabeth Willadsen  5
SpeechEasy Alice Mortensen og Louise Degn Rahbek  5
Thanks to ”Vibeke og Victor Blochs Legat 2009” Louise Skov  5

Dansk Audiologopædi 2008, 44. Årgang

Titel  Forfatter  Nr.
Har du sett Malmö har du sett världen Marika Schütz  1
Myter om tvåspråkighet Inger Lindberg  1
Turn around indenfor børneområdet Birgitte Franck  1
Døve elever i folkeskolen i Australien Palle Vestberg  2
Response to Stuttering and Diaphragm Dave McGuire m. fl.  2
Svar på Dave McGuires respons på Stammen og Diafragma Lise Reitz  2
Undersøgelse af trivslen hos folkeskolebørn med høreapparater Mette Gudman  2
At blive pustet i nakken – eller… Birgitte Franck  3
Fra GOST-testen til Galker-testen Jørgen Lous og Eve Galker  3
Se lyden – et nyt læseindlæringsmateriale Birgitte Sørensen  3
Stor effekt af pc-læsning til voksne i læsevanskeligheder Bent Saabye Jensen m. fl.  3
Tilbud til personer, der stammer, og logopædiske uddannelsesforhold i Østeuropa Steen Fibiger m. fl.  3
Cochlear Implant – Viden og fremtidsperspektiver 2008 Mette Røhrmann Bau  4
Glæden og de positive tanker er vigtige for trivsel Birgitte Franck  4
Hovedtræk i dagensd SLI-forskning Rikke Vang Christensen  4
Læsekrykker eller læseundervisning Carsten Elbro  4
Pegetavler – en kommunikativ ressource og begrænsning Rineke Brouwer m. fl.  4
Tanker vedr. et uddannelsesmæssigt løft... Steffie Kristensen  4
Vejledning – en betydelig del af det audiologopædiske praksisfelt Charlotte Aagaard og Henrik Manstrup  4
Vi undrer os… Christine Kongsmark m. fl.  4
At læse og at læse selv Erik Arendal og Bent Saabye Jensen  5
Logopædisk erfaring med brug af Delayed Auditory feedback (DAF) i stammeundervisningen Solveig G. Pedersen og Lise Klok  5
Nøglen til sproget ligger i øret Mette Riemer  5
Resultater af danske skolebørns forståelse af grammatik belyst ved TROG-2dk Kristine Jensen de Lopéz og Ane Knüppel  5

Dansk Audiologopædi 2007, 43. Årgang

 Titel  Forfatter  Nr.
Auditory Verbal Therapy  Anne Haven og Vibeke Rødsgaard- Mathiesen  1
Et spørgsmål om kendskab til PRAXIS… Louise Skov  1
Forældres valg af sprogkode til børn med cochlear implant Palle Vestberg  1
Målsætninger – terminologi og opstilling Eskild Petersen  1
Tilbagemelding på kritik af ”Danske børn med cochelar implant – medvindsfaktorer for børnenes hørelse, talesprog og trivsel” Jette Kjeldsen og Lone Percy-Smith  1
ICF på det audiologopædiske område Marie Sonne Kristensen og Anni Andreassen  2
Målsætninger – fordele og ulemper Eskild Petersen  2
Parkinsonunervisning inspireret af Lee Silverman Voice Treatment Bente Dalby Johannesen og Ólöf Gudrún Jónsdóttir  2
Pædagogik har betydning – også den dårlige Heine Schmidt  2
Suggestopædisk taleundervisning Åse Ørsted  2
Døve Børns undervisning Palle Vestberg  3
Én vanskelighed kommer sjældent alene Anne Guldager  3
Forældre til babyer med diagnosticeret hørenedsættelse – har de brug for at mødes? Nina Funder og Gitte Mondrup  3
Stammen og diafragma – McGuire kritisk set Lise Reitz  3
Vurdering af tosprogede børns andetsprogstilegnelse Lisbeth Elnegaard  3
Debat og indsigt - 1982 til 2007 Carsten Elbro  4
Efter cochlear implant: To sprog eller ét? Anders Højen  4
Talepædagogisk Forening i Danmark Steen Fibirger  4
Evaluering af logopædisk stemmebehandling med Voice Handicap Index (VHI) Steen Fibirger  5
Målsætninger, evaluering og evidensbaseret praksis i den offentlige indsats Charlotte Aagaard  5
Ordforslags- og oplæsningsprogrammer Marie W. Bertelsen  5

Dansk Audiologopædi 2006, 42. årgang 

Titel Forfatter Nr.
Danske indskolingsbørns udtale af /s/ med særligt henblik på læsp Birgit Hutters og Anja Bau  1
Notits: Mette Kjellerup Møllers artikel i DA 4/05 Bo Ege  1
Perceptuel integration og læsevanskeligheder Finn Holst  1
Sprog og hjerneprocesser Palle Vestberg  1
Svar på Bo Eges notits Mette Kjellerup Møller  1
Grammatiske problemer hos danske børn med sprogforstyrrelser Rikke Vang Christensen  2
Hvordan kan vi undersøge langtidseffekten af undervisningen på Kommunikationshold for hørehæmmede Kirsten Worsøe og Karen Munk  2
Målsætning og planlægning af undervisningen af svært afasiramte Kit Philipson  2
Social Networks Mette Christensen  2
Undersøgelse af en dansk oversættelse af den receptive ordforrådstest Bracken – Basic Concept Scale Karina Barfoed, Birgitte Espersen og Annie Sørensen  2
At gøre det uoverskuelige overskueligt Birgitte Franck  3
Kommunikationsundervisning i gruppe for svært afasiramte og deres pårørende Elsebeth Abildgaard og Sidse Borre  3
NEAP-projektet – Bearbejdning af ”Nottingham Early Assesment Package” til danske forhold Marianne Kyhne Hestbæk  3
Tinnitus, følgevirkninger og behandling Gretghe Drejer  3
Danske børn med cochlear implant Lone Percy-Smith  4
Danske børn med cochlear implant – ny dansk undersøgelse Vibeke Rødsgaard-Mathiesen  4
Læsepædagogisk stwudiestøtte til dyslektikere Anne Leth Pedersen  4
Om konsultativ tilgang til talepædagogik Aase Hjort og Jannie Østergaard Nielsen  4
Sprogudviklingen hos børn med cochlear implant Elisabeth Engberg-Pedersen  4

Dansk Audiologopædi 2005, 41. årgang

Titel Forfatter Nr.
Noget om læsp Anja Bau og Birgit Hutters  1
Opfordring til at deltage i spørgeskemaundersøgelse Mette Kjellerup Møller  1
Tal altid med CI-barnet – især sammen med forældrene Helle Aagaard  1
Anvendelse av tekniske hjelpemidler i behandling av stamming – en kort innføring Tom Green og Terje Jøraas, Norge  2
Danske sibilanter – nyt speciale om hørehæmmedes s-udtale Tine Bintzer  2
Karlstadmodellen i Roskilde Mai Klok og Charlotte Nørgaard  2
OrdRet – en ny dansk stavekontrol Julie Kock Clausen  3
Stammens kompleksitet og diversitet Hans Månsson  3
Inkludering af børn med Cochlear Implant Birgitte Franck  4
Logopædisk kompetence: Interaktion i testtagning Lise Randrup Jensen og Hanne-Pernille Stax  4
Måske skal vi fremover have en frø med i tasken… Louise Skov  4
testmaterialer i dansk børnelogopædi Mette Kjellerup Møller  4

Dansk Audiologopædi 2004, 40. årgang

Titel Forfatter Nr.
Afdækning af en mulig sammenhæng mellem auditiv perception og fonologiske vanskeligheder Jenny Gøtze  1
Monitorering af den auditive integration hos børn med cochlear implant Lone Percy-Smith og Helle Aagaard  1

”Rasmus, du er så nem at forstå, når du taler…”   

Birgitte Morin, Lars Gabriel Jensen, Lone Vinther, Helle Pedersen og Camilla Petersen  1
Skumbanan-børn og tykhudede voksne Birgitte Franck  1
CI og hørelse Palle Vestberg  2
Som du råber i skoven, får du svar Birgitte Franck  2
Talekonferencen i Viborg Amt – kirurgisk/logopædisk behandling af recurrensparese Peder Juul Pedersen  2
Talekontrol og/eller Stammekontrol – overvejelser og retningslinier G. Jan Thinge  2
APD-børn kan hjælpes Lars Bøgeskov  3
At høre – og at høre til Anette Albeck, Ulla Nobel og Pia Vinther  3
Taleprocessering, talesprog og skriftsprog Marianne Thorsen  3
22q11 deletion-syndrom – hvad er det? Helle Albrechtsen og Maria Boers  3
Kognitionspsykologi og cochlear opererede børns sproglige udvikling Jesper Dammeyer  4
Krop, psyke og stemme – pigers mutationsstemmer Birgitte Warberg og Tanja Sigsgaard  4
Se lyden, føl sproget Anette Ketler  4
Videreudvikling og afprøvning af MAST Niels Reinholt Petersen, Lise Randrup Jensen, Annelise Petersen og Charlotte Aagaard  4

Dansk Audiologopædi 2003, 39. årgang

Titel Forfatter Nr.
Er Lidcombe Metoden god? Per Alm  1
Gruppetilbud til afasiramte Marianne Ketscher og Gunver Madsen  1
Lidcombe Metoden – er den god? – og hvorfor måske alligevel? Lone Cordes Felby  1
Mapping-metoden i anvendelse Lise Randrup Jensen og Charlotte Lønnberg  1
Receptive vanskeligheder hos børn med SLI Birte Sandahl Christiansen  2

Tegning som pædagogisk redskab

i undervisningen af børn, der stammer

Mette Kjellerup Møller  2
Udvikling af et nyt paradigme John C. Harrison (Anne Mainkvist)  3
Udvikling af sprog og tale hos små børn med høretab Palle Vestberg  3
Undervisning af børn med dysfasi og stammen Ulla Støvelbæk og Gun Winstén

 3

Den gode lydoptagelse Preben Dømler  4
Projekt Referencestemmer Niels Reinholt Petersen og Anne Bingen-Jakobsen  4
Registreringsskalaens betydning for anvendligheden af en standardiseret metode til auditiv stemmeanalyse Maria Boers  4
Udvikling af et referencemateriale til auditiv stemmebeskrivelse Inge Ernst Kølle, Anne Bingen-Jakobsen, Preben Dømler og Niels Reinholt Petersen  4

Dansk Audiologopædi 2002, 38. årgang

Titel Forfatter Nr.
Beskrivelse af et undervisningsforløb af 4 læbe-ganespaltebørn med fonologiske vanskeligheder Tine Buschmann og Elisabeth Villadsen  1
Inspiration fra en studietur i England Dorte Hansen  1
Klinisk undersøgelse af høreapparat Cecilie Fernandez Samar og Eskild Frøshaug Petersen  1
Netværk som pædagogisk idé ved sprogtræningen Lene Lykkebo  1
Fra form til indhold – til indhold og form… Laila Federspiel  2
Lidcombebehandlingen. Er den god? – og hvorfor ikke? Eigil Laulund  2
PPR’s udvikling set gennem tale-høreundervisningens øjne Jytte Gamby  2
Auditiv beskrivelse af dysfoniske stemmer Anita Lihme  3
Cochleaimplanterede børns kommunikative og sproglige udvikling belyst ud fra videotranskriptionsmetoden Helle Aagaard og Lone Percy-Smith  3
Informationssamfundet og dets muligheder (leder) Birgitte Franck   3
Kan du se, hvad jeg siger… Stig Christensen  3
MAST – en metode til analyse af sammenhængende tale hos afasiramte personer Lise Randrup Jensen, Niels Reinholt Petersen, Charlotte Aagaard og Annelise Petersen  3
Neurologisk rehabilitering efter Dr. Castillo Morales’ koncept Inge Krügermeier  3
Når man er fagligt flov over at være dansker… Birgitte Franck  3
Kvalitetssikring: Børneaudiologi på KAS Gentofte Regitze Ardenkjær-Husted og Eskild Frøshaug Petersen  4
Små børn skal have store byggeklodser… Pia Thomsen  4
Sokrates Comenius Project: CESS 2000-2002 Solveig Zielke  4
Undervisning af muslimske stamme-elever i skoalderen Stine Pedersen  4

Dansk Audiologopædi 2001, 37. årgang

Title Forfatter Nr.
Akustisk baseret stemmebeskrivelse Niels Reinholt Petersen  1
Dansk lyd- og bogstavkendskab i børnehaveklassen Helen Nielsen  1
Hvordan kan audioplogpæd’er anvende PAS-afdækningen som redskab i undervisningen af bl.a. tosprogede? Kirsten Grunnet  1
Kært barn med mange navne (leder) Per Nielsen  1
Et mål er en drøm med en deadline Birgitte Franck  2
Evaluering af audiologisk behandling Eskild Frøshaug Petersen, Jesper Buch Andersen og Jørgen Hedegaard Jensen  2
Langsomme indlærere blandt voksne flygtninge og indvandrere Natasha Epstein  2
Tidlig diagnosticering, fravalg – og etik (leder) Per Nielsen  2
Udvikling af nyt materiale til undersøgelse og beskrivelse af kommunikationsevnen hos afasiramte og deres pårørende Anni Andreassen og Charlotte Aagaard  2
Eftertanker --- om CI Palle Vestberg  3
Flyttede forældres oplevelse af børneaudiologien på KAS Gentofte Eskild Frøshaug Petersen, Majken Holm Jønsson og Bjørg Petersen  3
Mapping-metoden – en undervisningsmetode til afasiramte med agrammatisk tale Lise Randrup Jensen  3
Værdien af målsætninger og systematik (leder) Per Nielsen  3
Erfaringer med gruppeundervisning til Parkinsonramte Eva Top og Maja Dal  4
Logopædisk undervisning ved hypokinetisk dysartri i forbindelse med Parkinsons sygdom Lotte og Just Pedersen og Åse Ørsted  4
Oralmotorisk funktion og funktionsvanskeligheder hos børn med Downs syndrom Lene Lykkebo  4
Statusartikel om Parkinsons syge i Danmark Diana Graakjær  4
Talepædagogens rolle ved Parkinsons sygdom (leder) Per Nielsen  4

Dansk Audiologopædi 2000, 36. årgang

Titel Forfatter Nr.
Afasi, hjerneskade – og stammen (leder) Per Nielsen  1
CIC-høreapparater for brugere med lette til middelsvære høretab Henrik Vestergaard m.fl.  1
Helhedssyn på stammen Hans Månsson  1
Mere om undervisning af børn med læbe-ganespalte Elisabeth Willadsen  1
Tegn ligger lige ved hånden Birte Sundblad Maarup og Lone Hyldgaard  1
Et projekt om læsning for udviklingshæmmede Jesper Ege og Lene Rugaard Jensen  2
Fonologiske vanskeligheder hos børn Kirsten Hartung  2
Høreapparatbehandling – Effekt og brugertilfredshed Eskild Frøshaug Petersen og Jesper Andersen  2
Stammen – hvad er det, og hvordan behandler vi? Dodo Astrup  2
Tre nye love (leder) Per Nielsen  2
Brug af høreapparater i forhold til høreniveau Henrik Vestergaard  3
Er der virkelig så mange småbørn, der stammer? Hans Månsson  3
”Forsinket, problematisk eller helt udeblevet” Mogens Hygum Jensen  3
Fra speciale til spalte (leder)  Per Nielsen  3
Laryngale hyperæstesier af funktionel og ikke funktionel karakter G. Jan Tinge  3
Det hørehæmmede barn belyst ud fra forskellige synsvinkler Birgitte Franck  4
Efteruddannelse – eller hvor skal vi lære det alt sammen? (leder) Per Nielsen  4
Iagttagelse og beskrivelse af småbørn med funktionshæmning Hans Månsson  4
Mundmotorisk bevidsthed Ulla Nielsen  4